Afgelopen weekend is de publicatie Luxury Lifestyle verschenen in Het Financieele Dagblad. Binnen deze uitgave gaan wij onder andere in op de trends en ontwikkelingen. In deze publicatie staat dit interview met Kenneth:
Kenneth Alting, weet hier wel raad mee. Hij is medeoprichter van makelaarskantoor Honders/Alting, is verkoopmakelaar in het luxe segment en zit ruim 25 jaar in het vak.
Keuze voor specialisatie
Tijdens de crisis van 2008 leek de markt voor exclusief onroerend goed op slot te schieten. Alting en zijn compagnon zagen in dat dit segment om extra aandacht vroeg en besloten zich volledig toe te leggen op deze doelgroep. Een keuze die inmiddels geleid heeft tot hun status als marktleider in de verkoop van luxe woningen in het zuiden van Nederland.
Zijn team is erin gespecialiseerd om exclusieve woningen doordacht in de markt te zetten. “Toen we vijftien jaar geleden begonnen, gingen we echt rechtop zitten als we een woning van 2 miljoen mochten verkopen. Nu hebben we het eerder over woningen van 5 of 7 miljoen. Er is in de afgelopen jaren veel veranderd.”
De nieuwste trends
Elke koper heeft zo zijn eigen behoefte. De één wil veiligheid, de ander wil een groot stuk grond voor zijn paarden, of een ruime inloop ijskast. Alting legt uit dat consumenten op vele vlakken veeleisender zijn geworden. Woningzoekenden nemen niet snel genoegen met minder en zijn bereid te betalen voor meer. Als makelaar in dit segment is goed kunnen luisteren naar de wensen van de klant, één van de belangrijkste vaardigheden. “Waar gaan de ogen van de koper van glinsteren? Wanneer je dat in beeld hebt, is de zoektocht naar de droomwoning begonnen.”
De opkomst van sociale media en de crypto hype hebben er volgens Alting voor gezorgd dat men niet meer onder het maaiveld hoeft te blijven. “Mensen schamen zich niet meer voor succes en hebben geen bezwaren om dat online te delen.”
Goede investering
Is zo’n luxe woning nu een goede investering? “Nee, maar daar moet aan toegevoegd worden dat men een dergelijke woning ook niet bouwt als investering. Daarnaast veranderen woonwensen door mode en technische ontwikkelingen. De veeleisendheid van de koper kan betekenen dat na de aankoop een woning grondig wordt verbouwd. Dit is vaak een element in de onderhandelingen” legt Alting uit.
Er is altijd een spanningsveld tussen koper en verkoper. De mate van exclusiviteit bepaalt de uiteindelijke uitkomst in de onderhandelingen. Een uniek, niet reproduceerbaar object waar meerdere kandidaten voor zijn, zorgt voor een hogere opbrengst. Deze specifieke woningmarkt is te vergelijken met de verkoop van kunst.
De volledige publicatie vindt u hier